Des de fa unes quantes setmanes que al rellotge li van moure les agulles per enrere i tu no sents més que un desig incontenible de construir una cova al teu llit, omplir-la amb unes quantes mantes i quedar-te allà, hivernant fins que arribi la primavera.

¿Sona exagerat, oi? Però, aquests dies curts amb les seves nits tan llargues, et canvien la rutina i ara, en comptes de buscar qualsevol excusa per passar temps fora, només aconsegueixes justificació per córrer a casa, abrigar i deixar que el sofà s’apoderi del teu cos. Un bon xocolata calenta i el teu programa favorit a la tele són les teves eines secretes per desfer d’aquesta pesadesa contínua, d’aquest cansament extrem.

Serà que aquesta sensació de fatiga durant l’hivern és normal? O serà que simplement cedim davant el fred i ens acostumem a sentir-nos d’una manera que no és normal?
Segueix a Jimena Gallego en el seu twitter per més idees sobre com mantenir la teva energia i la de la teva família.

El sol surt per a tothom … encara a l’hivern !!

Per descomptat que una lleugera covardia i una mica de letargia a l’hora d’enfrontar el fred, és normal. A mesura que les temperatures baixen, la incomoditat a l’aire lliure augmenta i sense adonar-nos, anem reduint les nostres activitats en exteriors, rebent cada dia menys sol directe.

‘Sol !! L’estrella gran que acompanya al nostre planeta o en aquest cas la seva absència, pot ser la causa de la teva cansament extrem durant l’hivern, cosa que molts en l’hemisferi nord coneixen com la “depressió de l’hivern o trastorn afectiu-estacional”.

Resulta ser que quan els dies es fan més curts, el nostre cicle de son es veu afectat i encara dormis el mateix nombre d’hores, el teu cos no està exposat a la mateixa quantitat de llum. Això immediatament li indica al nostre cervell que ha de produir més melatonina, l’hormona que regula el son i et fa sentir somnolent.

És per això que quan el sol es posa més d’hora, el nostre cos també vol anar-se’n al llit més d’hora, creant aquesta inaguantable sensació de fatiga, gairebé sempre en les primeres hores de la nit.

Així doncs, un lleuger cansament o pesadesa en el cos de tant en tant és normal, però una fatiga constant, letargia i depressió, no.

Adéu a la fatiga

La resposta a tota aquesta incomoditat durant l’hivern pot ser que es degui a un sol ingredient que està faltant a la química perfecta d’aquest laboratori que anomenem cos, la vitamina D. Un additiu que a més de proveir-nos d’ossos i musculatura forts, també incideix en nostre estat d’ànim i sistema immunològic.

Conversem amb el Doctor Scott Weiss, fisiòleg de l’exercici i expert en fisioteràpia, director de Bodhizone, qui ens comenta que en efecte “la disminució de la llum solar i la nostra tendència a romandre en llocs tancats a causa del fred, especialment en ambient urbans, comporta a una deficiència de vitamina D”.

Però com és això? Una vitamina que no es menja? “Certament la vitamina D, coneguda com la sunshine vitamin o la vitamina del sol radiant, és sintetitzada pel cos a través del contacte amb la llum directa del sol, específicament dels raigs ultraviolats B, i és aquesta la forma més important i efectiva de subministrament de la vitamina al nostre organisme”, explica el doctor Weiss.

Quant sol necessito per arreglar el meu ànim?

Una epidèmia dels nostres temps, com l’anomena el doctor Weiss, la manca de vitamina D a la població nord-americana no és acudit. Segons les seves investigacions més del 75% de la població americana blanca, 90% dels llatins i 97% dels afroamericans, pateixen de baixos nivells de vitamina D.

Un problema que pot ser resolt amb un simple examen de sang que determini els nostres nivells de vitamina D3 i una ferma intenció de guanyar-li la batalla a l’hivern, exposant tan sols vint minuts diàriament al sol.

No obstant això, tot i que el suplement de vitamina D a l’organisme és menys efectiu a través dels aliments, mai està de més donar-li impuls mantenint un consum constant d’aliments com el salmó, tonyina, oli de bacallà, fongs, formatge ricotta i llet fortificada. En absència d’aquests, sempre ens quedarà el recurs de les píndoles vitamíniques i fins els llits de bronzejat amb bombetes d’espectre complet.

Font: RayosUvaNoticias

Deja un comentario